Week 2

2 november 2017 - Wilderness, Zuid-Afrika

Hi!

Zoveel dagen verder, zoveel ervaringen rijker😄 De week bij Kinderfonds Mama’s was geweldig. Heel gaaf om met mijn eigen ogen te zien hoe hard het geld van donaties nodig is en hoe goed dit wordt besteed. Vanuit de overheid wordt slechts een klein deel geïnvesteerd, voor het grootste deel is men hier afhankelijk van donaties. Zo zijn er verschillende afdelingen voor jeugd met een beperking om te werken met begeleiding. Zoals een wasserij, bakkerij/keuken, recycling en arts & Crafts. Ook is er een opvang voor de allerkleinsten die niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen. Elke maand krijgt de jeugd een voedselpakket mee naar huis. Veel van de jongeren wonen in de townships, ongeveer 1,5 uur lopen hier vandaan. Zij komen hier elke dag naar toe gelopen, ook in de hete zon. Ze werken hier, maar krijgen (nog) niet betaald. Soms worden ze als lui gezien of denkt men dat ze niet veel kunnen. Voor mij een mooie uitdaging om met de staff achter het gedrag van de kids te kijken.

Samen met Leon rijd ik rond langs de township waar de kids leven. Vooral deze kinderen zijn erg kwetsbaar voor misbruik/mishandeling. Zonder deze werkplaatsen zullen de jongeren op straat zwerven. Zelfvertrouwen, je een waardig mens voelen en weten dat iemand naar je luistert lijkt het belangrijkste om deze jongeren mee te geven. Samen met Leon heb ik geprobeerd om dit meer te integreren in de werkplaats. Bijv. door jongeren zelf met ideeen te laten komen, met hen op Google kijken, meer verantwoordelijkheden geven en ze betrekken bij de verkoop van hun producten. Ook samen evalueren en doelen stellen. Allemaal ideeen om de jongere meer belangrijk te maken.

Op mijn laatste dag hebben de kids prachtig voor me gezongen en hebben we samen gebeden. Ik besef me dat ik met deze paar dagen niet super veel kan betekenen, hun levens zullen niet zomaar veranderen. Wel kan ik ze een leuke dag bezorgen en met dat in m’n achterhoofd ga ik naar een locale winkel om kadootjes te kopen. Lipglosjes, deo’s, spelletjes, tekenspullen, zeep, snoep.... Mooi om te zien hoe dankbaar ze waren met een klein gebaar.

De hele week heerlijk genoten van de gastvrijheid van Leon. Na het werk liet hij mij de omgeving zien en stond hij uren in de keuken voor de heerlijkste maaltijden. Ook kwamen er regelmatig vrienden van hem over de vloer. Ieder met zijn eigen verhaal over het leven hier in Zuid Afrika.

1. Carla den Boer:
    2 november 2017
    Wat mooi om te lezen dat je met je liefde en ervaring de kinderen een onvergetelijke week hebt gegeven Mandy 💝
    Ik ben jaloers op de mooie foto’s die je gemaakt hebt en verheug me op je nieuwe verhalen en foto’s.
    Lieve groetjes😘😘
  2. Wilma:
    4 november 2017
    Wat een prachtig verhaal, foto's en ervaringen deze week bij Kinderfonds MAMA. Al was het kort, met je ervaring zal je toch iets moois hebben achter gelaten waar de kinderen en leiding mee verder kunnen. Geniet van je vakantie lieverd en ik wacht op het volgende verslag.😘
  3. Mandy:
    6 november 2017