Week 4 en 5

14 november 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zojuist ontvang ik de bevestiging van KLM voor mijn vlucht terug naar Nederland morgen. Ik ben nu bij de laatste stop van deze reis: Johannesburg. Na Port Elizabeth ben ik door gereisd naar Coffee Bay. In de backpackersbus is het gezellig en raken we aan de klets. Het leuke van deze bus is dat er veel jonge mensen reizen die allen super relaxed, open en vriendelijk zijn. Sommigen zijn op wereldreis en anderen combineren een trip voor hun werk met wat vrije tijd. We komen aan in Coffee Bay, bij Coffee Shag.

Coffee Bay: het landschap veranderd en je ziet onderweg allerlei kleine ronde huisjes, mensen die water dragen naar huis, kindjes in een doek gewikkeld op de rug van mama, potten die staan te pruttelen op een houten vuurtje.... Het lijkt een heel ander Afrika. Samen met Jen en Lisa (leuke meiden uit USA) slaap ik in een Rondavel aan de andere kant van de rivier. Over de steentjes klimmen we naar de hut, altijd met natte voeten:-) De eerste avond bezoeken we bewoners in het dorp waar we uitleg krijgen over de cultuur van de Xhosa’s. Wij dames moeten op de grond zitten en de mannen mogen op een stoel plaats nemen. We horen over hoe huwelijken verlopen en dat de familie van de man een aantal koeien betaalt aan de familie van de vrouw. Buiten op een vuurtje staat pap te pruttelen en een bonenmaaltijd. Samen met de dames en de kids eten we in de Rondavel. Ook proeven we zelfgemaakt bier en maken we een feestje met een culturele dans van de Xhosa’s. Het leven hier is simpel: geen electriciteit, veel huizen staan ver van elkaar, weinig auto’s dus men loopt veel, ver weg van grote steden, men onderhoud zich door producten te verbouwen op het land. Het mooie van Coffee Shag is dat zij toeristen heel bewust maken van het leven hier en veel terug geven aan de gemeenschap. Zo leren we meteen om geen snoep te geven aan kids omdat de meesten geen tandenborstels hebben en er geen tandarts is. Kinderen wordt geleerd om niet te bedelen, maar om iets te doen waarmee je geld kan verdienen: zoals armbandjes maken of muziek. Je kan je kleren achterlaten hier of  iemand helpen met het betalen van de studie. De eigenaren doen dit veelvoudig en de verhalen van deze kinderen die nu volwassen zijn, zijn prachtig.

De tweede dag heb ik mijn eerste surfles. Het was geweldig leuk en ik was heeeeel erg slecht in surfen haha. Toch wel trots op mezelf dat ik in het water bleef ondanks de haaien. Die avond is het volle maan en organiseert het hostel een feestje met een ‘Braai’, muziek en dans bij een kampvuur. Samen met Narissa een poging gedaan om net zo mooi te dansen als de locals, wat super leuk was. De dag erna vertrekken we met een leuk clubje mensen naar Drakensbergen.

Drakensbergen: misschien wel de mooiste locatie waar ik ooit geweest ben. Het landschap is adembenemend. Het hostel is helemaal in sfeer met de omgeving. Na een lange busrit zijn we toe aan ontspanning: wijntjes, zwemmen en bubbelen in de Jacuzzi. De volgende dag gaan we vanuit het hostel georganiseerd naar Lesotho waar we een hike doen in het dorp. We bezichtigen een school, een traditionele heler, grotten met tekeningen van de Bushmen en proeven locale gerechten. We klimmen verder de bergen in wat een behoorlijke uitdaging was. Het uitzicht maakt het allemaal goed echter:-). Ook hier in Lesotho is het leven simpel. Men leeft in een hutje met wat land en dieren. Winkels zijn niet in de buurt. Men steekt een vlag in de grond om aan voorbijgangers te laten zien dat ze wat verkopen: bijv. vlees. Het leven is hier zwaar: alles gebeurd met de hand op het land, je loopt ver voor water en men heeft weinig geld. Toch zijn er ook verbeteringen: kreeg de huidige juf op school nog les onder de schaduw van een boom, tegenwoordig staan er drie gebouwen waar ze veel leerlingen ontvangen en investeren in beter onderwijs. De dag erna vertrek ik naar Johannesburg met de bus om een paar uurtjes te slapen voordat ik word opgehaald voor Kruger:-)

Krugerpark: met een minibus rijden we vrijdag naar het Krugerpark. Wederom allemaal nieuwe mensen die allen hetzelfde avontuur tegemoet gaan. We komen aanblik het kamp IN het Krugerpark waar we kamperen. Meteen start onze eerste gamedrive bij zonsondergang. De natuur is prachtig, zover als je kan kijken zie je bomen, planten en natuurlijk dieren. Zo bijzonder hoe dichtbij ze zijn. Olifanten, buffels, apen, neushoorns,  hippo’s, cheeta, luipaard.... oooh teveel om op te noemen. Elke dag werd er heerlijk gekookt door onze chef Blom en zitten we in een grote tent gezellig bij elkaar. De eerste nacht allleen in mijn tent was super spannend. Zullen er beestjes in mijn tent komen? Je hoort de apen om je heen en het gebrul van een of ander dier wat mogelijk aan het jagen is een paar honderd meter bij je vandaan. We doen twee gamedrives op een dag en de eerste start om 6.00 in de ochtend. Allemaal waren ze geweldig en onze gidsen wisten veel te vertellen over de natuur, de vogeltjes en de andere dieren. Na het avondeten blijven we nog hangen met een paar flessen wijn en veel gekletst. Wederom leuke en boeiende mensen: jong en oud door elkaar. Op maandag vertrekken we weer en ga ik mijn tent toch wel een beetje missen. Het verbaast me hoe heerlijk relaxed ik het hier vond en prima overweg kon zonder luxe of internet. Samen met twee Duitse meiden overnachten we in Johannesburg bij Curiosity. Super hip en gezellig.

Johannesburg: vandaag ben ik met een gids van Curiosity de stad in gegaan en kreeg ik een rondleiding in het bruisende Joburg. Het heeft een Urban sfeer, veel galarieen, streetart en een ratjetoe van verschillende sferen. Hip design afgewisseld met ouwe panden, straatvuil en louche buurten. We bezoeken wat winkels, constitutional Hill, the roof of Africa en gaan met een locale bus (proppen dus). Als blanke en blonde vrouw ben je wat beperkt in je vrijheid om de stad te ontdekken. Ergens wel jammer omdat het me heerlijk lijkt om door de straten te lopen waar alles bruist! Morgen breng ik een bezoek aan het apartheidsmuseum en een markt. Daarna terug naar Nederland! Het was een geweldige reis, een verrassing qua land, de natuur, de mensen en hun verhalen, de manier van reizen, op jezelf aangewezen zijn en dit totaal niet ervaren door alle leuke mensen die ik ben tegengekomen. Graag kom ik nog weer eens terug naar het prachtige Zuid Afrika:-)

1. Wilma:
    14 november 2017
    Lieve Mandy, Ik heb genoten van je prachtige verhalen over je reis in Afrika. Het klopt dus, ééns in Afrika, is een eeuwig durende liefde voor het land. Wens je een goede ✈️ naar huis. Veel liefs, Wilma
  2. Mam:
    14 november 2017
    Hoi Mandy, wat een prachtige omgeving en wat heb je veel meegemaakt. Wij wensen je een hele goede terugreis en horen graag al je verhalen als je weer thuis bent.
    Dikke kus, van ons.😘